사업단 현황

  • 사업단 현황
  • 신진연구인력

이남희 박사

  • 주요 연구 실적

    참여기간 : 2023.02 - 


    2023.02

    The influence of social support from intermediary

    organizations on innovativeness and subjective

    happiness in community-based tourism

    Journal of Sustainable Tourism

    2022.11

    Resident reactions to a pandemic: The impact on community-based tourism from social representation perspective

    Asia Pacific Journal of
    Tourism Research

    2021.10

    국내 관광학 분야 친환경 행동에 대한 연구동향

    여가관광연구

    2021.08

    The professional characteristics and networks of
    third-generation migrant returnees

    Journal of Tourism
    and Cultural Change

    2021.02

    워킹맘의 가족관광 경험에 대한 현상학적 연구

    관광연구

    2020.12

    Political influences on the roles and characteristics of ethnic tourism industry employees: a case of Korean-Chinese tour guides

    Asia Pacific Journal of
    Tourism Research

    2019.07

    도시관광지 지역주민과 관광객 간 갈등과 투어리즘 포비아에 관한 연구

    관광학연구

  • 학위
    가톨릭대 학사, 한양대 박사
  • 이메일
    namheelee@khu.ac.kr

조효단 박사

  • 주요 연구 실적

    참여기간 : 2023.02 - 
     

    2023.02

    Postcolonial ambivalence as per the tourist

    Tourism Management

    2021.07

    Hybridity between the 'Self' and the 'Other':
    Visiting Gyeongju through the prism of colonial imaginary 

    Annals of Tourism Research 

    2021.11

    Relationship between tourism and heritage from a tourist perspective: synergy, complementarity and antagonism 

    Current Issues in Tourism 

    2016.01

    지속가능한 관광을 위한 지역라벨링:
    프랑스의 꽃피는 마을과 도시 제도를 중심으로 

    국토연구

    2016.01

    문화유산과 관광적 상상계(Imaginaire touristique)에 대한 연구 

    관광레저연구

    2015.01

    프랑스 르아브르Le Havre시의 사례를 통해
    살펴본 문화유산의 활용에 관한 연구 

    문화재

  • 학위
    Université d’Angers 학사, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne 박사
  • 이메일
    hyodan.cho@gmail.com

권주경 박사

  • 주요 연구 실적

    참여기간 : 2021.03 - 2023.08 (동국대학교 조교수 임용)


    ① Ahn, J. & Kwon, J. (Forthcoming). The effect of perceived equity on loyalty in the food delivery mobile application context. International Journal of Contemporary Hospitality Management (SSCI). 

    ② Ahn, J. & Kwon, J. (2020). Green hotel brands in Malaysia: Perceived value, cost, anticipated emotion, and revisit intention. Current Issues in Tourism. 23(12). 1559-1574. https://doi.org/10.1080/13683500.2019.1646715 (SSCI) 

    ③ Ahn, J. & Kwon, J. (2020). The role of trait and emotion in cruise customers’ impulsive buying behavior: An empirical study, Journal of strategic marketing. https://doi.org/10.1080/0965254X.2020.1810743 (SCOPUS) 

    ④ Ahn, J. Li, L. & Kwon, J. (2020). Impulsive buying in hospitality and tourism journals. Annals of Tourism Research. 82. 1-6. https://doi.org/10.1016/j.annals.2019.102764 (SSCI) 

    ⑤ Ahn, J. & Kwon, J. (2020). CSR perception and revisit intention: The roles of trust and commitment. Journal of Hospitality and Tourism Insights. 3(5), 607-603. https://doi.org/10.1108/JHTI-02-2020-0022 (ESCI) 

    ⑥ Ahn, J., Wang, M., & Kwon, J., (2020). Different role of hotel CSR activities in the formation of customers’ brand loyalty. International Journal of Quality and Service Sciences. 12(3), 337-353. https://doi.org/10.1108/IJQSS-02-2020-0028 (SCOPUS)

    ⑦ Boger, C., Kwon, J., & Ritter, M. (2019). Beer style sub-categories: Persuading consumers to become loyal. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 31(5), 2169-2186. https://doi.org/10.1108/IJCHM-04-2018-0276 (SSCI) 

    ⑧ Kwon, J, & Ahn, J. (2020). The effect of CSR skepticism on positive attitude, reactance, and behavioral intention, Journal of Hospitality and Tourism Insight. https://doi.org/10.1108/JHTI-05-2020-0074 (ESCI) 

    ⑨ Kwon, J. & Ahn, J. (2020). Socio-demographic characteristics and green consumption behavior in developing countries: The case of Malaysia. Social Responsibility Journal. https://doi.org/10.1108/SRJ-02-2020-0071 (SCOPUS) 

    ⑩ Kwon, J. & Boger, C. (2020). Influence of brand experience on customer inspiration and pro-environmental intention. Current Issues in Tourism. https://doi.org/10.1080/13683500.2020.1769571 (SSCI) 

    ⑪ Lu, S. Kwon, J. & Ahn. (Forthcoming). Self-service technology in the hospitality and tourism setting: a critical review of the literature. Journal of Hospitality & Tourism Research (SSCI)

  • 학위
    세종대 학사, Hospitality Administration, University of Houston 박사
  • 이메일
    jkwon@khu.ac.kr

한석호 박사

  • 주요 연구 실적

    참여기간 : 2021.01 - 2022.12


    ① 한석호․김봉석․이윤구 (2021). 텍스트 네트워크 분석을 활용한 공공주도 지역관광개발사업 추진 동향 분석: 문화체육관광부의 문화관광자원개발사업을 중심으로. 관광학연구, 45(1), 11-30.

    ② 한석호․윤지환 (2020). 관광객 자전적 기억에서 나타나는 관광경험 구조의 이해: Colaizzi의 현상학적 연구방법 접근. 관광학연구, 44(8).

    ③ 한진성․문현철․윤지환 (2018). 제주도 지역주민의 관광영향인식과 지속적 관광개발 지지의사 간 관계에서 지역애착도의 조절효과. 관광학연구, 42(10), 93-109.

    ④ 이예진․한진성․윤지환 (2017). 소셜 미디어 관광정보 공유제약요인에 대한 탐색적 연구: 비생산자의 성격을 중심으로. 관광학연구, 41(1), 29-46.

    ⑤ 황승미․한진성․윤지환 (2016). 한옥 게스트하우스 이용경험에 대한 인지적, 정서적 평가가 고객만족 및 향후 행동의도에 미치는 영향. 관광학연구, 40(5), 33-48.

    ⑥ 한진성․윤지환 (2016). 소셜 빅데이터 텍스트 마이닝을 활용한 부산국제영화제(BIFF) 활성화 방안 연구: 영화제 개최 전․후 비교 분석을 중심으로. 관광학연구, 40(1), 133-145.

    ⑦ 한진성․강연경․윤지환 (2015). 항공사 승무원의 LMX(Leader-Member Exchange)와 경력 몰입의 관계에 대한 무형식 학습활동의 매개효과. 관광레저연구, 27(9), 259-278.

    ⑧ 한진성․이예진․윤지환 (2015). 소셜 미디어에 여행 정보를 공유하는 사람은 누구인가?: 나르시시즘 성향에 따른 여행 정보 공유 행동 연구. 관광학연구, 39(10), 201-216.

    ⑨ 한진성․윤지환 (2014). 기대확신모델을 통한 모바일 관광 애플리케이션 사용자의 고착성 형성요인 분석. 호텔경영학연구. 23(2). 195-217.

    ⑩ 한진성․윤지환 (2013). 이중 요인 개념(dual-factor concepts)을 적용한 소셜 미디어 여행정보 공유에 관한 연구. 호텔경영학연구. 22(5). 175-195.

    ⑪ 정대영․한진성․정현우․윤지환 (2013). 국토종주 자전거길 이용객의 선택속성에 따른 시장세분화. 관광학연구, 37(9), 231-253.

  • 학위
    경희대 학사, 경희대 박사
  • 이메일
    ajhan@khu.ac.kr